Ik zoek een stedebouwkundige of planoloog Meer informatie


BEP TALK | DE TITEL ALS EEN RIJBEWIJS, JE WEET NIET WANNEER JE HEM PRECIES NODIG HEBT

Floor van Dijk

Floor van Dijk is bestuurslid van de Jong BNSP sinds dec. 2017. Ze werkt als stedenbouwkundige aan de verdichtingsopgave in het CID bij de gemeente Den Haag. In februari 2020 rondde zij de PEP af, hiervoor heeft ze een vergelijking gemaakt van het werken bij een bureau en werken bij de gemeente.

——————————————————————————————-

“In groep 8 schreef ik mijn werkstuk over ‘architectuur’, mijn profielwerkstuk op de middelbare school ging over de toekomst van architectuur in Rotterdam. Het kiezen van een studie bouwkunde was dan ook voor niemand een verrassing. Na wat wikken en wegen ging ik voor een master stedenbouw, omdat ik geïnteresseerd was in stromen in de stad en de invloed van mensen en hun dagelijks leven op de vormgeving van de stad.

Na het studeren ging ik aan het werk als ontwerper bij een commercieel bureau (plein06). Het starten van de PEP was een vrij logische stap, door de betrokkenheid van mijn werkgever bij de organisatie van de PEP. In mijn ogen was de PEP eigenlijk als een rijbewijs, misschien heb je het niet gelijk nodig, maar er komt een moment in je leven dat je die auto wilt gaan besturen. Op dat moment is het toch handig om de juiste papieren te hebben. Met deze metafoor in gedachte, begon ik met de PEP. Niet omdat het op dat moment voelde dat het MOEST, maar omdat de kans er was en die heb ik gepakt.

Na een jaar wisselde ik van baan en veranderde mijn werk 180 graden. Zo dook ik van het bureau- leven in het ambtenaren-bestaan. De PEP liep door en ik besloot om de PEP te gebruiken als middel om het verschil tussen de twee werkplekken te onderzoeken. Zie het als het rijden in een benzine en diesel, of een schakelwagen en een automaat: ‘Welke verschillen zijn er en waarom, hoe werkt de motor en waar worden de auto’s gemaakt?’

Mijn nieuwe werk deed aanspraak op andere vaardigheden, andere skills en vroeg een andere inzet van me. Ook veranderde mijn kijk op de rol van de stedenbouwer, op het vak en op onze invloedssferen. De leerdoelen van de PEP heb ik gebruikt om op onderzoek te gaan naar de verschillen tussen de werkplekken, wat het betekent om op de verschillende plekken te werken, maar ook waar ik mij als stedenbouwer (of bestuurder van de auto) prettig bij voel. Voor je een auto koopt, maak je tenslotte ook altijd een proefrit.

 

eindresultaat met de verschillen

Van nature ben ik niet altijd bewust van mijn eigen ontwikkeling, van wat er om mij heen gebeurt en wat dat voor me betekend. De PEP heeft goede handvaten geboden om op onderzoek te gaan in de twee verschillende werkculturen. Hierdoor heb ik onder andere veel inzichten gekregen in het verschil in aanpak, invloed, betekenis, werkzaamheden, rolverdelingen, positie… Kortom, door de PEP heb ik veel geleerd over de verschillende rollen van de stedenbouwer in Nederland die je kunt innemen.

De PEP heeft bijgedragen in het onderzoek door de structuur, het heeft mij geholpen bewust op zoek te gaan naar de verschillen en om deze te structureren en me niet te verliezen in de details.

Daarnaast heb ik veel meegekregen in een brede ontwikkeling door de modules in context van ruimtelijke kwaliteit, schaalniveaus en bedrijfsvoering. Ik heb veel gehad aan de gezamenlijke module dagen met andere stedenbouwers, maar ook met landschapsarchitecten en (interieur) architecten.

Naast dat er veel bekende gezichten waren uit mijn studietijd heb ik ook veel nieuwe mensen leren kennen die ik door de PEP heb kunnen toevoegen een mijn netwerk.

Ik ben blij met mijn rijbewijs (lees titel). Ik kan nu zelf op pad en gaan ontdekken, maar ik kan niet ontkennen dat ik ook de rijlessen (PEP) ga missen, de stimulans voor mijn leercurve en ontdekkingsreis. Het is fijn als soms iemand je de weg wijst. Ik weet nog niet waar mijn reis precies naar toe gaat, waar mijn rijbewijs me gaat brengen en op welke termijn ik ‘een auto moet/kan/wil kopen’. Voorlopig zit ik nog op mijn plek bij de gemeente Den Haag en ben ik daar nog niet uitgeleerd!”

 

Bep-Talk | Ontdek stap voor stap wat voor stedenbouwkundige je bent

Viola Smit

Viola Smit studeerde in 2018 af aan de TU Delft in de richting Urbanism. Na haar studie begon zij aan het Ruimtelijk Traineeship Rotterdam, een traineeship waarbij de PEP wordt doorlopen bij 4 verschillende opdrachtgevers in 2 jaar. Meer informatie over het traineeship is hier te vinden.

Op 31 mei 2018, in alle drukte van mijn afstuderen in Urbanism aan de TU Delft, verstuurde ik mijn portfolio en motivatie naar PEP. Het Ruimtelijk Traineeship Rotterdam leek mij een unieke kans om meer ervaring op te doen in de stedenbouwkundige wereld en vanuit meerdere invalshoeken het vakgebied te ontdekken. Het verdienen van mijn titel beschouwde ik meer als ‘mooi meegenomen’.

Het kunnen werken bij vier totaal verschillende bedrijven was voor mij doorslaggevend. En nu ik inmiddels bij op mijn laatste plek (ECHO Urban Design, Plein06 is sinds 12 maart ECHO Urban Design) zit, na bij de Gemeente Rotterdam, LOLA en Rho Adviseurs te hebben gewerkt, kan ik beamen dat elke werkplek een geheel eigen, nieuwe ervaring biedt. De vaardigheden en kennis die ik tot nu toe heb opgedaan zijn breder en diverser dan ik in eerst instantie had kunnen bedenken. De casussen en modules van de PEP dwingen je bewust te kijken naar wat je leert en je ontwikkeling te sturen.

Daarnaast geeft de PEP je de kans om kennis te nemen van veel (voor mij in het begin soms nog onbekende) aspecten van het vakgebied, waar je misschien niet dagelijks mee bezig bent; het bezoeken van een bouwplaats, het maken van een kostencalculatie of het analyseren van de bureaustrategie.

Door de veelzijdigheid van het traineeship ontwikkel je razendsnel op professioneel gebied. De verschillende invalshoeken waar vanuit je werkt, helpen je te ontdekken waar je krachten liggen en wat je leuk vindt. Door hier bewust mee bezig te zijn ontdek je stap voor stap wat voor stedenbouwkundige je bent.

Het is best enerverend om elk half jaar te veranderen van omgeving. Na een half jaar ben je net lekker op je plek en dan moet je afscheid nemen van je collega’s en de projecten loslaten. Daarbij moet je opnieuw een hele nieuwe omgeving leren kennen wat weer energie kost. Niettemin is het het helemaal waard en ik ben dan ook heel blij dat ik in mei 2018 de tijd heb genomen om te solliciteren naar dit unieke traineeship. Een aanrader voor iedere jonge ontwerper aan het begin van zijn of haar carrière!

Mijn mening is dat academie studenten het verdienen om de titel te krijgen na hun opleiding.

Maarten De Witte

Werk: assistent stedenbouw bij de Gemeente Rotterdam.

Studie: stedenbouw bij de Rotterdamse academie van Bouwkunsten 2de jaars.

Na een paar maand pauze na het afronden van mijn bachelor Landschaps- en tuinarchitectuur in Gent, ben ik meteen begonnen aan de academie van bouwkunsten in Rotterdam. Met het oog op het behalen van een masterdiploma. Omdat ik uit een praktijkgerichte opleiding kwam was de academie voor mij de meest logische keuze. Een fulltime opleiding zag ik namelijk niet zitten. De combinatie van werk en deeltijdsonderwijs was voor mij doorslaggevend om aan de academie te starten. Het idee om af te studeren met enkele jaren werkervaring achter de rug leek me ideaal. Hiervoor ben ik dan speciaal naar Nederland verhuisd omdat de academie van Rotterdam zo hoog is aangeschreven.

Persoonlijk was het behalen van de titel iets waar ik nog niet bij stil stond. Dus zeker ook niet de reden waarom ik voor de academie koos. Ik heb de indruk dat het voor veel studenten vooral een mooie bijkomende zaak is. Een groot deel van de studenten bij de academie zijn studenten zoals ik. Deze hebben vaak een vooropleiding die niet universitair is. Dan is de academie een logischere manier om toch een universitair diploma te halen. Veel medestudenten werken al wat langer waardoor fulltime onderwijs niet meer zo evident is. Dit gaat namelijk samen met het inleveren van je loon.

Het enige nadeel van de academie is in mijn ogen dat het erg intensief is. Het combineren van 32 uur werk per week met meerdere opdrachten voor de academie is een grote aanslag op je energie en vrije tijd. Ik ben er ook van overtuigd dat het na de academie nooit meer zo druk kan/mag zijn. De keerzijde van dit verhaal is echter wel dat je in 4 jaar heel hard leert werken en enorm veel praktijkervaring opdoet. Mijn mening is dan ook dat academie studenten het verdienen om de titel te krijgen na hun opleiding. Alles is binnen de opleiding ook zo ingericht dat je constant getoetst wordt op je persoonlijke vooruitgang. Dit is vergelijkbaar met de BEP met het verschil dat je hier erg veel persoonlijke ondersteuning in krijgt. Daarnaast is het netwerk dat je opbouwt, met je medestudenten en docenten een ideale manier om je carrière een boost te geven.

Kate Unsworth | De PEP leek me gewoon een mooie extra

Foto: Petra Sala | Urbis

Jong BNSP blog – Kate Unsworth

Ik sta voor de zoveelste keer met een biertje in de hand, te proberen uit te leggen waar ik allemaal mee bezig ben. “Dus iedereen moet elke 6 maanden van werkplek wisselen om zichzelf stedenbouwkundige te noemen?” “Nee nee! Alleen als je het Ruimtelijk Traineeship Rotterdam volgt, en we zijn maar met z’n drieën…maar ja, ik volg ook een soort training, met een hoop andere mensen die zichzelf stedenbouwkundige willen noemen – de PEP – dat doen we naast ons normale werk, maar tja…dat hoeft eigenlijk niet, want je kunt de BEP ook zelfstandig doen…”

Misschien maak ik het allemaal te ingewikkeld, maar het helpt ook niet dat er voor twee afkortingen is gekozen die bijna hetzelfde klinken, hoewel je je best doet om het verschil tussen een P en een B uit te spreken… En dit is wat me het meest is opgevallen sinds ik ben begonnen met de Ruimtelijk Traineeship Rotterdam in september 2019 – hoe weinig mensen van de BEP en de PEP weten, zelfs binnen ons vakgebied, en hoe ingewikkeld het is om uit te leggen (dat laat ik aan iemand anders/een andere blog over)!

Voor mij was het ook een soort onduidelijke wolk, voordat ik er zelf moest induiken. Ik was om te beginnen meer geïnteresseerd in het traineeship. De kans om binnen 2 jaar bij 4 verschillende werkgevers te werken leek me geweldig. Een unieke kans om een breed begrip van het vak en van verschillende perspectieven te krijgen, wat ik belangrijk vind om goed om te gaan met de complexe stedelijke opgaven waarvoor we staan.

De PEP leek me gewoon een mooie extra. Eigenlijk is het veel meer geworden. Wat ik tot nu toe het meest waardevol heb gevonden is al het reflecteren. In plaats van gewoon hoofd naar beneden en doen wat je gevraagd wordt, moet je steeds terug stappen en denken: ‘hoe krijgen we dit allemaal voor elkaar?’ ‘wie is er allemaal betrokken bij dit project?’ ‘wat is mijn rol hier en wie ben ik als ontwerper?’. En het leukste? Dat je dit allemaal mag doen met een gezellige groep mensen. Het is alsof je een klein stuk universiteit terugkrijgt op die ene dag in de maand.

Het is nu nog moeilijk om te zeggen wat ik van het traineeship vind – ik verwacht dat het met elke werkplek waardevoller wordt. Ik heb tot nu toe een fantastische en leerzame ervaring gehad bij Urbis en ik heb erg veel zin in om in maart naar de gemeente Rotterdam te gaan. Ik merk dat het een uitdaging is om binnen zo’n korte tijd (6 maanden) zowel diepgang in projecten te krijgen als goed werk te leveren, relaties op te bouwen en toch ook je eigen inzicht en unieke ervaring naar voren te laten komen. Ik heb een bachelor in geografie en ook 4 jaar werkervaring in Londen als ‘sustainability consultant’, dus hoe ik dit, samen met mijn andere interesses allemaal kan combineren met het vak van stedenbouw, is een leuke uitdaging. Ik ben erg benieuwd waar ik over 2 jaar sta!

 

Kate Unsworth is een van de 3 deelnemers in het Ruimtelijk Traineeship Rotterdam II (2019-2021), met werkgevers Urbis, Gemeente Rotterdam, BGSV en Kuipercompagnons. Het traineeship is al in zijn tweede vorm in Rotterdam en er is een nieuwe net gelanceerd voor Den Haag/ Delft. Kate is in 2016 cum laude afgestudeerd bij TU Delft (Stedenbouwkunde) en heeft een bachelor in Geografie van de University of Cambridge, VK. Ze is ook medeoprichter van Urbanistas Rotterdam, een netwerk voor vrouwen die aan de stad bouwen.

Leren leren van elkaar

Eelco de With

Stedenbouwkundige – PEP (afgerond)

Eelco de With studeerde in 2017 af aan de TU Delft in de richting Urbanism. In 2017 begon hij als stedenbouwkundig medewerker bij de gemeente Haarlem. Ook begon hij dat jaar aan de PEP (het Professional Experience Programme). Meer informatie over de PEP vind je op: http://pepnl.eu

“Wat de BEP mij heeft gebracht was het constant moeten reflecteren op mijn leerproces en op verschillende onderdelen (van mijn vakgebied). Ook de kanten waar ik niet snel mee in aanraking kom in werk of die ik minder leuk vind. Hierdoor heb ik een beter overzicht gekregen en meer zelfvertrouwen tijdens het ontwerpproces.” (ik, tijdens mijn laatste presentatie voor PEP).

Stiekem ben ik blij dat de BEP afgerond is. Ik moest regelmatig vroeg uit bed op m’n vrije dag. De voorbereidingsopdrachten voelden schools en waren soms heel lastig. Zo bleek dat bij onze gemeente bestekken slechts sporadisch te vinden zijn, ergens in de krochten van een archiveringsprogramma. Alleen al het bij de juiste informatie komen, koste drie weken. Ik was extra blij toen ik een bestek gevonden had, maar had ondertussen ook meer geleerd van wie waar in het proces betrokken was, omdat ik allemaal verschillende mensen moest vragen.

De opdrachten dus om naar andere afdelingen toe te gaan en domme vragen te stellen of een keer mee te lopen. Zo ben ik een keer mee geweest met een bouwinspecteur. Tegelijk krijg je niet alles mee bij de gemeente, daarom ben ik ook een middag bij een KuiperCompagnons wezen kijken en heb ik bij Inbo van een oud-studiegenoot geleerd hoe contracten en offertes in elkaar zitten. Andersom heb ik hem laten zien hoe de vergunningsprocedure in elkaar zit“.

Dat je, behalve de focus op vakinhoudelijke dingen, ook veel bijzaken leert, vond ik de grootste plus van het geïntegreerde programma. Door opdrachten te bespreken met architecten of interieurarchitecten, leerde ik ook het perspectief van de ‘andere kant van de tafel’ kennen, degene die bij de gemeente vaak aan de andere kant van de tafel zitten. De bijeenkomsten leerden me door hun bril te kijken en hen te begrijpen. En ik had de indruk dat hetzelfde andersom gebeurde.

Dit was vooral in mijn eerste jaar bij PEP, toen er weinig stedenbouwers en landschappers meededen. In het tweede jaar waren er genoeg om eigen cursusdagen te hebben. We kregen toen meer vakinhoudelijke bijeenkomsten en excursies. Zo hebben we bijvoorbeeld een hele dag geboomd over bomen tijdens een excursie naar een boomkwekerij.

Met die combinatie van een gezamenlijk eerste jaar en een vakinhoudelijk tweede jaar zat ik volgens mij in een goede batch. Door de groei van PEP lijkt zo’n eerste jaar minder vaak voor te komen, maar misschien hebben ze daar wel weer hun programma op aangepast. Anders bij deze een tip voor PEP.

Mijn belangrijkste reden om aan de BEP te beginnen was om heel veel te leren over mijn vakgebied en er beter in te worden. Ik ben er niet zozeer inhoudelijk beter of vaardiger geworden; dat gebeurde vooral tijdens mijn werk. Maar ik heb vooral over de breedte van het vakgebied leren kijken en leren leren van elkaar. En dat heeft me weer zelfvertrouwen gegeven in het uitoefenen van dit mooie vak.

 

Ik had de titel voorlopig nog niet per se nodig

Margot Overvoorde

Ruimtelijk Traineeship Rotterdam

Margot Overvoorde studeerde in 2016 af aan de TU Delft in de richting landschapsarchitectuur. Na haar studie heeft ze ruim 1,5 jaar bij de gemeente Amsterdam gewerkt als Assistent Ontwerper Openbare Ruimte. In 2018 begon zij aan het Ruimtelijk Traineeship Rotterdam, een traineeship waarbij de PEP wordt doorlopen bij 4 verschillende opdrachtgevers in 2 jaar. Meer informatie over het traineeship  

Eigenlijk was ik niet eens van plan om de beroepservaringsperiode zo snel na mijn afstuderen al te doorlopen. Tijdens mijn studie werd het behalen van de titel aangekondigd met een extra twee jaar ‘studeren’ en de bijkomende hoge kosten waarvan je niet zeker wist of je werkgever die wel of niet zou betalen. Ik had voor mezelf bedacht dat dat nog wel eens zou komen, dat ik de titel voorlopig niet per se nodig zou hebben. De voordelen waren me ook nog niet helemaal duidelijk, behalve het kunnen opstarten van je eigen bureau of je handtekening onder een prijsvraag zetten. Ik wilde eerst maar eens ergens beginnen met werken!

Wel hoorde ik verschillende verhalen om me heen van mensen die de BEP aan het volgen waren omdat het bijvoorbeeld vanuit hun werkgever werd aangemoedigd, of ze van plan waren het te gebruiken om salarisverhoging te vragen of het zo snel mogelijk gedaan wilden hebben.

Toen ik de vacature voor het ruimtelijk traineeship in Rotterdam langs zag komen, sprak het werken bij 4 verschillende bureaus me erg aan en was het daarbij mooi meegenomen dat het een geïntegreerd traject was met de PEP! Dit houdt in dat ik één vrijdag per maand naar een georganiseerde PEP dag ga waar er lezingen of een workshop of een projectbezoek is en je samen met andere PEP ‘studenten’ ingaat op een specifiek deel van het vak. Nu ik bijna halverwege het traineeship ben en de PEP ook daadwerkelijk aan het volgen ben, heb ik er positieve ervaring mee en nog steeds vragen bij.

Het lijkt een beetje gek dat het traject, voornamelijk de individuele BEP waarbij je weinig contactmomenten hebt, toch zoveel geld kost. Ik heb vrienden waarbij de werkgever het niet betaalt en zij het uit eigen zak moeten bekostigen, terwijl ze een minimaal architecten cao-salaris hebben. Het is daarnaast soms ook wel een schools traject, je moet een logboek bijhouden, leerdoelen afvinken en ‘huiswerk’ maken voor aanvang van een PEP dag. En aangezien het traject voor interieurarchitecten, architecten, stedenbouwers en landschapsarchitecten is, is het de bedoeling dat het al deze vakgebieden omvat, toch merk je wel dat het overgrote deel gefocust is op architectuur.

Wat ik erg positief vind is het volgende: het is heel tof dat ze samen met vier werkgevers het ruimtelijk traineeship hebben opgezet en ik leer ontzettend veel door een half jaar bij elk van deze verschillende plekken te werken. De afwisseling tussen de gemeente, advies- en ontwerpbureaus geeft een gevarieerd beeld van het vakgebied. De PEP dagen zijn leerzaam en vooral ook leuk om studiegenoten weer eens ‘terug’ te zien en over de verschillende ervaringen van iedereen te horen. En het helpt me om alle aspecten van het vak te leren kennen en actief achter de leerdoelen aan te gaan en niet bang te zijn om iets te vragen. Al met al is het een leerzaam traject en is het een goede zaak dat de titel beschermd is. Ik vraag me soms af of het nu echt nodig is om op deze manier je titel te krijgen, maar als je de mogelijkheid hebt zou ik zeggen: zeker doen, je kan er alleen maar van leren.

Een kist vol ervaringen

Jan Maarten van Hemert

Stedenbouwkundige – Ruimtelijk Traineeship Rotterdam (afgerond)

Jan Maarten van Hemert  studeerde in 2016 af aan de TU Delft in de richting Urbanism. In 2016 begon hij aan het Ruimtelijk Traineeship Rotterdam, een traineeship waarbij de PEP wordt doorlopen bij 4 verschillende opdrachtgevers in 2 jaar. Na het afronden van het traineeship en het behalen van de titel stedenbouwkundige is Jan Maarten in 2018 als stedenbouwkundige aan de slag gegaan bij Mecanoo.

“Ik zie mijn ontwikkeling als een gereedschapskist, waar ik de komende twee jaar allerlei vaardigheden, kennis en ervaring aan wil toevoegen, zodat ik een betere en completere ontwerper wordt.” Deze zin had ik misschien wel vijf keer geoefend voordat ik hem in mijn sollicitatie voor het Ruimtelijk Traineeship Rotterdam gebruikte. Omdat de metafoor voor de gereedschapskist zorgde dat ik werd aangenomen, is het mijn verbeelding voor mijn beroepservaring geworden.

Twee jaar lang heb ik mij vol overgave in het traject gestort: vier werkgevers in de ontwerp-, advies- en publieke sector, en elke maand op bezoek bij het reizende circus PEP. Een snelkookpan aan ervaringen, vele projecten en enorm veel mensen die ik heb leren kennen. Vooraf dacht ik dat elk moment of elk project een apart stuk gereedschap zou worden en gezien de enorme breedte van het traineeship moest die kist dan ook wel uitpuilen van al het gereedschap. Het paste er inderdaad nauwelijks in, maar die titel was in elk geval in the pocket: ik mocht mijzelf Stedenbouwkundige noemen én ik had een volle gereedschapskist!

Met mijn volgepakte kist onder mijn arm ben ik na het traineeship aan de slag gegaan bij Mecanoo. Een mooie plek om mijn beroepservaringskist eens buiten het Ruimtelijk Traineeship aan het werk te zetten. Dan kom je erachter dat je na twee jaar traineeship echt nog geen volleerd ontwerper bent, maar dat ik in deze korte periode wel een ontzettend brede blik op het veld van stedenbouw, architectuur en gebiedsontwikkeling heb gekregen. Ik sta door de beroepservaringsperiode met vertrouwen in mijn vakgebied en voor mij is de titel stedenbouwkundige een mooi symbool voor alle ervaring die ik heb opgedaan.

Maar net zoals bij de echte kluskist, begin je als jonge ontwerper niet met een nagelnieuwe Black-en-Decker, maar met het huismerk van de lokale bouwmarkt of een tweedehandsje van je vader. De Beroepservaring en de titel staan in mijn beleving dan ook voor het één keer hanteren van alle gereedschappen die je in het hele proces nodig kan hebben. Het is een tijd waarin je leert om de ervaren rotten naar hun ervaringen te vragen. Jezelf leren om te leren, te vragen en telkens te reflecteren, dat is voor mij de belangrijkste les geweest.

Mijn BEP is wat mij betreft dan ook pas net begonnen. Alleen ligt mijn focus nu niet op het vullen van die kist van ervaringen, maar op het verfijnen en slijpen van de gereedschappen die ik het liefste gebruik: ontwerpen en onderzoeken aan de gebruikers en ruimtes van de stad.”

 

Ruimtelijk Traineeship Rotterdam – Marit Schavemaker

Marit Schavemaker studeerde in 2018 af aan de TU Delft in de richting Urbanism. Na haar studie begon zij aan het Ruimtelijk Traineeship Rotterdam, een traineeship waarbij de PEP wordt doorlopen bij 4 verschillende opdrachtgevers in 2 jaar. Meer informatie over het traineeship is te vinden via: http://pepnl.eu/ruimtelijk-traineeship-rotterdam/

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/maritschavemaker/

Op dit moment ben ik bijna een jaar bezig met het Ruimtelijk Traineeship Rotterdam. Samen met drie andere trainees werk ik in twee jaar tijd bij vier verschillende bureaus. Ik begon bij Rho adviseurs, werk nu bij plein06 en hierna bij de gemeente Rotterdam en LOLA. Tijdens deze twee jaar doorloop ik de beroepservaringsperiode (BEP), het geïntegreerde programma aangeboden door PEP. Vooraf gezien was dit voor mij een fijne bijkomstigheid, het traineeship trok mijn interesse voornamelijk door de vier leuke en verschillende werkgevers in twee jaar tijd. Ook de combinatie van landschapsarchitectuur en stedenbouw paste goed bij mij, met een achtergrond in beide richtingen.

Langzamerhand ben ik enthousiaster geworden over de BEP. Het is heel waardevol om in een korte tijd zoveel facetten van het vakgebied te leren en een stok achter de deur te hebben om bepaalde vaardigheden echt te doen. De modules, eindtermen en het eigen logboek zorgen ervoor dat je reflecteert en bewust wordt van de ervaringen die je meemaakt in het werk. Het is eigenlijk gek om af te studeren aan de TU Delft en zo weinig kennis te hebben van de praktijk. Steeds logischer werd het voor me dat deze titel beschermd is en het nuttig is om de BEP te doorlopen.

De start van het traineeship was voor mij, naast een stage in het buitenland, de eerste werkervaring in Nederland. Daarmee waren de eerste maanden erg intensief. Beginnen met werken en beginnen met de BEP. Achteraf zou ik het zelf fijner hebben gevonden om al even te hebben gewerkt bij een Nederlands bureau voordat ik aan de BEP zou zijn begonnen. Dan had ik beter kunnen inschatten wat het betekent, wat ik kan verwachten en zou ik al een kleine basis hebben van werken in de beroepspraktijk. Een onbewuste en iets nonchalante aanpak zorgde ervoor dat ik in het begin veel over me heen heb laten komen. Deze manier van leren heb ik inmiddels kunnen omdraaien naar een bewustere en gerichte aanpak. Mijn mentoren hebben hierbij zeker ook een rol gespeeld. Daarnaast is het erg fijn om tijdens de PEP-dagen met mede kandidaten te kunnen praten over de ervaringen. Dit netwerk van ontwerpers zal altijd waardevol zijn en van pas kunnen komen.

Het traineeship en de BEP bevallen tot nu toe erg goed. Het voelt schools aan om modules voor te bereiden en een logboek bij te houden, maar het blijkt wel te werken om het doel om een zelfstandig ontwerper te worden, te bereiken. Ik zal na deze twee jaar sterker in mijn schoenen staan en mede door de verschillende werkplekken in het traineeship leer ik verschillende rollen te kunnen aannemen en begrijpen. Daardoor is dit traineeship in combinatie met de BEP erg waardevol.

 

Marit schreef deze BEP – Talk afgelopen zomer en is inmiddels begonnen aan haar tijd bij de gemeente Rotterdam. Daar is het heel leerzaam is om aan de andere kant van de tafel te zitten en met projecten bezig te zijn die verderop uitgevoerd worden.

 

Hoe maak jij van de beroepservaringperiode een win-win situatie?

Joris van Loenhout – stedenbouwkundige 
BEP (afgerond 2018)

Joris is stedenbouwkundige bij Inbo. Hij werkt aan binnen- en buitenstedelijke ontwikkelingen in opdracht van ontwikkelaars, gemeenten en de Rijksoverheid. De projecten waar hij aan werkt variëren van transformatieopgaven in bestaande buurten tot en met het uitwerken van ruimtelijke strategieën voor (nieuwe) stadsdelen.

Joris heeft de beroepservaringperiode afgerond en denkt dat mede-alumni een kans laten liggen door geen startgesprek in te plannen. Hij is ervan overtuigd dat het een win-win situatie oplevert voor zowel werknemer als werkgever en legt uit hoe dit kan worden georganiseerd. 

Proces: kies een route die bij jou past

Je kunt kiezen tussen de geïntegreerde route en de zelfstandige route. Het geïntegreerde programma organiseert jouw beroepservaringperiode, maar ontneemt de mogelijkheid om je eigen interesse en tempo te volgen. Als jij de mogelijkheid krijgt van jouw werkgever om te werken aan veel verschillende projecten in verschillende fasen, dan past de zelfstandige route waarschijnlijk beter. Daarnaast kan eerder opgedane werkervaring, bijvoorbeeld een stage of parttime werk tijdens de masterstudie, worden gebruikt om de periode sneller te doorlopen.

Inhoudelijk: gebruik de beroepservaringperiode om richting te geven aan jouw ontwikkeling

De beroepservaringperiode vereist dat tijdens de eerste twee jaar werkervaring veel verschillende werkzaamheden worden verricht. Deze werkzaamheden zijn te herleiden naar verschillende eindtermen waar uiteindelijk aan moet worden voldaan. De eindtermen kunnen op veel verschillende manieren worden ingevuld. Het voordeel hiervan is dat deze eindtermen inzetbaar zijn als extra argument om een eigen koers uit te zetten binnen en buiten jouw organisatie.

Tijdens de beroepservaringperiode kan worden gewerkt aan offertes, urenramingen, plannen van aanpak, haalbaarheidsstudies, schetsontwerpen, structuurontwerpen, voorontwerpen, definitieve ontwerpen, inrichtingsplannen, technische ontwerpen, uitvoeringsontwerpen, beeldkwaliteitsplannen, beheerplannen en andere aspecten van het vak. Het is niet vanzelfsprekend dat je aan al deze verschillende producten meewerkt in je eerste twee jaar werkervaring. Je ontwikkelt je dus veel sneller in de breedte van het werkveld wanneer je de beroepservaring als kapstok gebruikt.

Financieel: maak afspraken met jouw werkgever over tijd en geld

Niet onbelangrijk is de financiële win-win situatie die de beroepservaringperiode oplevert voor de werknemer en werkgever. Inhoudelijk breed ontwikkelen betekent dat jij direct breder inzetbaar wordt in jouw werkveld. Dit maakt het voor jouw werkgever interessant om voor de beroepservaringperiode een (uren)budget op te nemen. Hieronder een kort overzicht aan welke orde van grootte moet worden gedacht bij het volgen van de zelfstandige route:

 

Het veranderen van het perspectief op de beroepservaringperiode van moeten naar willen is een kwestie van tijd wanneer je bent begonnen: de periode biedt passende persoonlijke ontwikkelingsruimte, versnelt jouw groei en levert zowel inhoudelijk als financieel een win-win situatie op voor werknemer en werkgever.

 

1 oktober start van de BEP-Talk-blogs!

BEP-Talks start op dinsdag 1 oktober. Elke twee weken verschijnt er een nieuw blog, zo lang de voorraad strekt… en die voorraad ben jij! Heb jij te maken met de BEP of PEP, heb je vragen hierover of wil je andere gedachtes over dit onderwerp delen? Deel je verhaal! Wij zijn geïnteresseerd en wachten met  spanning op de eerste blog! delen kan via jong@bnsp.nl

Recent nieuws

Uit het netwerk

2020 AAO Design Matters Conference: Call for Presenters

2020 AAO Design Matters Conference: Call for Presenters We are now inviting proposals for conference breakout sessions. These sessions will take place virtually on December.

Lees verder
Blog

De omgevallen boekenkast | NOVICE

Door Tjerk Ruimschotel Tenzij ik me hevig vergis, is nogal onopgemerkt de definitieve Eerste Nationale Omgevingsvisie (gekoosnaamd NOVI) met de ondertitel Duurzaam perspectief voor onze.

Lees verder
BNSP

De woonwijk als noviteit, twee teams geselecteerd!

Twee teams gaan hun vrijmoedige ideeën voor Geleen Centrum uitwerken. Uit een enorme stapel met 47 plannen zijn twee verschillende teams geselecteerd die hun idee.

Lees verder

Agenda

27 oktober 2020

10:00 tot 11:00

AON webinair gecancelled!

16 december 2020

18:30 tot 20:30BNSP

ALV 2020

11 februari 2021

20:00 tot 21:30BNSP

Presentatie Milikowski verplaatst