Ik zoek een stedebouwkundige of planoloog Meer informatie


Leren leren van elkaar

12 december 2019 Jong BNSPBep-Talks
Eelco de With

Stedenbouwkundige – PEP (afgerond)

Eelco de With studeerde in 2017 af aan de TU Delft in de richting Urbanism. In 2017 begon hij als stedenbouwkundig medewerker bij de gemeente Haarlem. Ook begon hij dat jaar aan de PEP (het Professional Experience Programme). Meer informatie over de PEP vind je op: http://pepnl.eu

“Wat de BEP mij heeft gebracht was het constant moeten reflecteren op mijn leerproces en op verschillende onderdelen (van mijn vakgebied). Ook de kanten waar ik niet snel mee in aanraking kom in werk of die ik minder leuk vind. Hierdoor heb ik een beter overzicht gekregen en meer zelfvertrouwen tijdens het ontwerpproces.” (ik, tijdens mijn laatste presentatie voor PEP).

Stiekem ben ik blij dat de BEP afgerond is. Ik moest regelmatig vroeg uit bed op m’n vrije dag. De voorbereidingsopdrachten voelden schools en waren soms heel lastig. Zo bleek dat bij onze gemeente bestekken slechts sporadisch te vinden zijn, ergens in de krochten van een archiveringsprogramma. Alleen al het bij de juiste informatie komen, koste drie weken. Ik was extra blij toen ik een bestek gevonden had, maar had ondertussen ook meer geleerd van wie waar in het proces betrokken was, omdat ik allemaal verschillende mensen moest vragen.

De opdrachten dus om naar andere afdelingen toe te gaan en domme vragen te stellen of een keer mee te lopen. Zo ben ik een keer mee geweest met een bouwinspecteur. Tegelijk krijg je niet alles mee bij de gemeente, daarom ben ik ook een middag bij een KuiperCompagnons wezen kijken en heb ik bij Inbo van een oud-studiegenoot geleerd hoe contracten en offertes in elkaar zitten. Andersom heb ik hem laten zien hoe de vergunningsprocedure in elkaar zit“.

Dat je, behalve de focus op vakinhoudelijke dingen, ook veel bijzaken leert, vond ik de grootste plus van het geïntegreerde programma. Door opdrachten te bespreken met architecten of interieurarchitecten, leerde ik ook het perspectief van de ‘andere kant van de tafel’ kennen, degene die bij de gemeente vaak aan de andere kant van de tafel zitten. De bijeenkomsten leerden me door hun bril te kijken en hen te begrijpen. En ik had de indruk dat hetzelfde andersom gebeurde.

Dit was vooral in mijn eerste jaar bij PEP, toen er weinig stedenbouwers en landschappers meededen. In het tweede jaar waren er genoeg om eigen cursusdagen te hebben. We kregen toen meer vakinhoudelijke bijeenkomsten en excursies. Zo hebben we bijvoorbeeld een hele dag geboomd over bomen tijdens een excursie naar een boomkwekerij.

Met die combinatie van een gezamenlijk eerste jaar en een vakinhoudelijk tweede jaar zat ik volgens mij in een goede batch. Door de groei van PEP lijkt zo’n eerste jaar minder vaak voor te komen, maar misschien hebben ze daar wel weer hun programma op aangepast. Anders bij deze een tip voor PEP.

Mijn belangrijkste reden om aan de BEP te beginnen was om heel veel te leren over mijn vakgebied en er beter in te worden. Ik ben er niet zozeer inhoudelijk beter of vaardiger geworden; dat gebeurde vooral tijdens mijn werk. Maar ik heb vooral over de breedte van het vakgebied leren kijken en leren leren van elkaar. En dat heeft me weer zelfvertrouwen gegeven in het uitoefenen van dit mooie vak.