Ik zoek een stedebouwkundige of planoloog Meer informatie


BNSP-Excursie Leidsche Rijn

tekst  Harm Tilman / Foto © We Blend It 

BNSP-Excursie Leidsche Rijn

31 januari 2020 | 13:00 – 16:30

Willem Lucassen ( Jo Coenen Architects & Urbanists, stedenbouwkundige en supervisor Leidsche Rijn Centrum) geeft een inleidende presentatie gevolgd door een rondleiding door het plangebied. Verzamellocatie start excursie wordt nader bekend gemaakt.

Eenheid in verscheidenheid

Stedenbouwkundig plan Leidsche Rijn Centrum in Utrecht door Jo Coenen Architects & Urbanists

Leidsche Rijn Centrum is een heden ten dage zeldzaam geslaagd experiment waarin op grote schaal is gewerkt aan een stuk stad. Dankzij de bloksgewijze opbouw is sprake van een flexibele opzet die gedurende de planontwikkeling rigoureuze aanpassingen en bouwkundige rationalisaties met gemak aan kon. Tegelijkertijd is in deze opzet een grote stedenbouwkundige kwaliteit gerealiseerd. Deze kwaliteit werd mogelijk door een groot aantal betrokkenen en vooral door Jo Coenen die het gebied als een regisseur vorm gaf.

Leidsche Rijn Centrum, ontwikkeld op basis van een stedelijk plan van Jo Coenen Architects & Urbanists, is een voor Nederlandse begrippen ongewoon stadscentrum. Het is te beschouwen als het eerste centrum waarvoor de moderniteit geen referentie meer is geweest. Kern van de in Utrecht gevolgde benadering is dat een gebouw geen afzonderlijk object is maar per definitie deel uitmaakt van een bredere, maatschappelijke en sociale context. De gebouwen functioneren niet in afzondering maar werken met elkaar samen en zijn ingebed in de stad zelf.

Dat is opmerkelijk en uitzonderlijk, zeker met een programma dat voor een groot deel bestaat uit retail en horeca met daarboven kantoren en woningen. In het eerste deel dat vorig jaar werd opgeleverd, bevinden zich winkels (30.000 m2), kantoren (10.000 m2), horeca, dienstverlening en maatschappelijke voorzieningen (10.000 m2) en 800 woningen. Onder het hellende maaiveld ligt een parkeergarage voor 2100 auto’s en rijden vrachtwagens naar binnen om de winkels te bevoorraden.

Door de gedeeltelijke ligging op de snelweg heeft het centrumgebied een ongebruikelijk profiel. Het hoogteverschil tussen het maaiveld en het dak van de snelweg is bijna negen meter. Dit hoogteverschil is benut om een lager en een hoger gelegen stadsdeel te maken En onder het nieuwe niveau parkeren boven het grondwater op te lossen.

Het centrum heeft een sfeer en verblijfskwaliteit die sterk contrasteren met de omliggende woonwijken en tot uiting komen in de relatief hoge en dichte bebouwing. Het centrum wordt omzoomd door singels en parken, waarmee de identiteit en herkenbaarheid ervan is versterkt. De centrale ligging, de veelheid en variatie aan functies en de hoogteverschillen maken van Leidsche Rijn Centrum een specifiek gebied.

Voor de openbare ruimte maakt Jo Coenen gebruik van klassieke trilogie van straten, pleinen en parken. Zij krijgen een specifieke betekenis door verschillen in afmetingen, inrichting, textuur en beoogd gebruik. Naast de blauwe en groene omzoming (in de vorm van singels en parken), zijn dat de stadstuin (in de vorm van een slinger), een stedelijk manifestatieplein op de A2 (het Berlijnplein) en het in het kernwinkelgebied gelegen Brusselplein waar de meeste horeca is gevestigd. Publieke gebouwen waaronder de bibliotheek, het busstation en de bioscoop, geven gezicht aan deze publieke ruimtes.

Schrijf je in!

20203101 Excursie Leidsche Rijn
Lid BNSP/Geen lid BNSP *
Bureau/instelling/overheid/ student/anders *

 

Adresgegevens
31/01/2020
13:00 tot 16:30
wordt nader bekend gemaakt

,
Extra adres informatie

Nadere info over verzamellocatie volgt!

activiteiten

31 januari 2020

13:00 tot 16:30BNSPExcursies

BNSP-Excursie Leidsche Rijn

06 februari 2020

10:00 tot 15:00BNSP

De woonwijk als noviteit